Hi quest ,  welcome  |  sign in  |  registered now  |  need help ?

Pages

Selesema babi: kematian di Mexico meningkat 22 kes

Written By JOM JALAN on 4/05/09 | Isnin, Mei 04, 2009

BANDAR MEXICO: Kadar kematian di Mexico akibat daripada virus influenza A (H1N1) meningkat kepada 22 mangsa daripada 568 kes jangkitan yang dikesan sehingga kini, kata Menteri Kesihatan Mexico, Jose Angel Cordova, lewat semalam. 

Kadar kematian sebelum ini, iaitu semalam adalah 19 kematian daripada 487 kes jangkitan yang dikesan. 

“Terdapat 590 kes positif, di mana 568 orang masih hidup dan 22 lagi malangnya meninggal dunia,” katanya dalam satu sidang media di sini, semalam.

Beliau berkata, angka yang dicatatkan itu adalah hasil daripada ujian makmal terhadap 1,523 kes yang disyaki sejak merebaknya selesema babi itu. 

Katanya, kira-kira 15 kematian yang dicatatkan adalah wanita dan tujuh lelaki, di mana semuanya mati di bandar Mexico. 

Tambahnya lagi, kadar pesakit yang dimasukkan ke hospital berkurangan dan kes terbabit kurang serius.

Awal semalam, Menteri Kesihatan negara itu berkata, epidemik sudah sampai ke kemuncaknya antara 23 hingga 28 April dan kini berada pada penurunan fasa itu, dan menggesa orang ramai untuk sentiasa memerhatikan larangan bagi mengehadkan pembiakan virus terbabit. 

Cordova berkata, semalam kerajaan sudah membentuk senarai saranan awam, khususnya bagi restoran, pengangkutan awam dan tempat lain yang dilampirkan, untuk dipatuhi bagi memastikan standard anti-selesema dilaksanakan. 

“Ia adalah instrumen untuk semua penduduk, bagi memastikan diri sendiri sentiasa sihat,” katanya dengan menambah ia akan sentiasa dikaji semula dalam laman web kementerian berkenaan. - AFP


Sumber: Berita Harian untuk tujuan dokumentasi. Pautan:Syafrein.com, Dompas Network, Guided-Info.com, UsahawanInternet.com, dan Artikel Sentral, Catatan Sekilas, Perkahwinan, Tokoh, Usahawan Maya, Cyber Ilmu, Riau, Banners to click!, My Biz Online, i-chargezeromax.com, manggis.info,