Hi quest ,  welcome  |  sign in  |  registered now  |  need help ?

Pages

H1N1: 3 lagi kes dikesan

Written By JOM JALAN on 4/05/09 | Isnin, Mei 04, 2009

PRESIDEN Mexico, Felipe Calderon (kanan) melawat Hospital Tentera Laut di Mexico City, kelmarin. – AFP
MEXICO CITY 3 Mei – Sebanyak tiga kes kematian akibat virus influenza A (H1N1) dikesan di Mexico semalam, menjadikan jumlah mangsa korban di negara ini kini meningkat daripada 16 kepada 19 orang, dengan menyaksikan wabak tersebut tersebar merentasi benua Asia dan Eropah.

Setiausaha Kesihatan, Jose Angel Cordova berkata, kes jangkitan selesema babi di seluruh negara ini kini terus melonjak kepada 473 kes dengan 19 kematian.

Sementara itu, jumlah kematian akibat virus H1N1 di seluruh dunia pula bertambah kepada 20 orang termasuk kanak-kanak rakyat Mexico, yang mati di Texas dua hari lalu.

Kata Cordova, 11 daripada kes yang disyaki penghidap virus itu sebelum ini telah disahkan mati dalam tempoh 24 jam yang lalu.

Laporan terbaru ini menjadikan Mexico semakin gawat dengan wabak selesema babi.

Peningkatan kes baru selesema babi di luar Mexico juga terus dikesan.

Kerajaan di negara-negara terbabit telahpun mengambil tindakan dengan mengantung penerbangan dan bersedia dengan langkah untuk kuarantin mereka yang disyaki.

Virus H1N1 bukan hanya tertumpu kepada manusia, tetapi mula tersebar kepada haiwan di mana ternakan babi di wilayah Alberta, Kanada kini turut dikuarantin.

Para pegawai Kanada berkata, ia berpunca daripada virus H1N1 yang dibawa oleh salah seorang pekerja ladang ternakan babi yang baru pulang dari Mexico.

Pekerja berkenaan dikesan menghidap simptom penyakit bawaan virus H1N1 hari ini.

Para pegawai itu memberitahu pemberita di Ottawa bahawa ternakan babi di ladang berkenaan selamat untuk dimakan dan tidak terjejas dengan jangkitan wabak tersebut.

“Semua masih dalam keadaan yang terkawal dan belum ada babi dikesan mati akibat virus H1N1,” kata para pegawai tersebut.

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) juga bertindak meningkatkan amaran wabak H1N1 secara global dan mengarahkan agar masyarakat lebih berhati-hati, kata Pengarah Amaran dan Maklum Balas Global WHO, Dr. Mike Ryan.

“Ia adalah virus mutat yang tidak akan berubah tetapi akan terus merebak dan menjangkiti bersama virus-virus lain dengan meluas tanpa mengira genetik mangsa,” kata Ryan.

“Jadi ia bukanlah langkah bijak jika kita memandang remeh pada setiap kes, walaupun ia melibatkan jumlah kematian yang kecil,” katanya.

Penyebaran virus H1N1 di seluruh dunia kini telah mencecah 800 kes dengan majoriti adalah di Mexico, diikuti Amerika Syarikat dan Kanada.

Costa Rica turut mengesahkan kes pertama wabak H1N1 setakat ini iaitu kes pertama di Amerika Latin selepas Mexico. – AP

Sumber: Utusan Malaysia untuk tujuan dokumentasi. Pautan:Syafrein.com, Dompas Network, Guided-Info.com, UsahawanInternet.com, dan Artikel Sentral, Catatan Sekilas, Perkahwinan, Tokoh, Usahawan Maya, Cyber Ilmu, Riau, Banners to click!, My Biz Online, i-chargezeromax.com, manggis.info,