Hi quest ,  welcome  |  sign in  |  registered now  |  need help ?

Pages

Rujuk hal ehwal Islam kepada raja Melayu

Written By JOM JALAN on 2/01/10 | Sabtu, Januari 02, 2010

PUTRAJAYA 1 Jan. - Umat Islam dikhuatiri sudah tiada tempat berlindung jika kuasa menteri dan raja-raja Melayu yang menjaga hal ehwal berkaitan Islam boleh dicabar sewenang-wenangnya di mahkamah.

Setiausaha Gabungan NGO Malaysia, Mohd. Jurit Ramli berkata, sepatutnya isu-isu yang melibatkan agama Islam harus dirujuk terus kepada raja-raja Melayu kerana ia melibatkan maruah dan kesucian Islam.

Tegasnya, jika ini tidak dilakukan sekarang, kemungkinan akan ada lagi isu-isu berbangkit pada masa akan datang melibatkan Islam sebagai agama rasmi negara.

''Gabungan NGO Malaysia menghormati keputusan mahkamah semalam berhubung dengan penggunaan perkataan Allah dalam institusi gereja di Malaysia.

''Namun pihak kami mengharapkan rayuan dibuat segera bagi mengelakkan tanggapan negatif masyarakat Islam terhadap isu ini," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Beliau mengulas keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur semalam yang membenarkan Herald-The Catholic Weekly menggunakan perkataan Allah dalam penerbitannya atas alasan ia mempunyai hak dalam perlembagaan.

Mohd. Jurit berkata, penjelasan tepat harus dibuat bahawa perkataan Allah begitu tinggi di sisi Islam serta tidak boleh dibuat bahan jenaka dan diputar belit sehingga mengelirukan orang Islam dan bukan Islam.

Tegas beliau: ''Apa yang akan berlaku jika selepas ini perkataan Allah dicetak di kasut, tandas dan pada tempat-tempat hiburan serta lain-lain yang kami sendiri tidak mampu terangkan lagi?

''Bagaimana jika dilarang, tiba-tiba mereka bawa isu itu ke mahkamah?"

Sumber: Utusan untuk tujuan dokumentasi. Pautan:Syafrein.com, Dompas Network, Guided-Info.com, Munakahat, Artikel Sentral, Catatan Sekilas, Perkahwinan, NikahKahwin.Co.Cc, Tokoh, Usahawan Maya, Cyber Ilmu, Riau, Banners to click!, My Biz Online.

0 ulasan: