Hi quest ,  welcome  |  sign in  |  registered now  |  need help ?

Pages

Jangan cetus masalah -- Pelbagai pihak bantah pelajar guna telefon bimbit di sekolah

Written By JOM JALAN on 14/01/06 | Sabtu, Januari 14, 2006

Traffic Dinar

KUALA LUMPUR 13 Jan. - Pelbagai pihak daripada ahli politik, pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan tokoh pendidik meminta Kementerian Pelajaran menarik balik kebenaran bersyarat pelajar menggunakan telefon bimbit di sekolah kerana ia membawa lebih keburukan berbanding kebaikan.

Mereka berpendapat, penggunaan telefon bimbit oleh pelajar di sekolah tidak akan membantu meningkatkan mutu pendidikan, sebaliknya menyumbang kepada masalah disiplin di sekolah-sekolah.

Jika keadaan ini dibiarkan, kata mereka, dasar pendidikan negara yang bertujuan melahirkan pelajar berkualiti dari segi ilmu dan moral tidak akan tercapai.

Pengerusi Yayasan Pendidikan Cheras, Senator Datuk Syed Ali Alhabshee berkata, penggunaan telefon bimbit boleh menyebabkan salah laku moral yang akhirnya menjejaskan dasar pendidikan negara.

``Sebagai contoh, pelajar mungkin akan menghendap dan merakam gambar pelajar atau guru perempuan di dalam tandas.

``Lebih dibimbangi sekiranya gambar ini disebarkan oleh pelajar yang tidak bertanggungjawab menerusi telefon bimbit,'' katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Beliau mengulas kenyataan Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Dr. Ahamad Sipon semalam mengenai kebenaran menggunakan telefon bimbit di kalangan para pelajar.

Kebenaran itu yang akan berkuat kuasa secepat mungkin tertakluk kepada syarat-syarat dalam Garis Panduan Penggunaan Telefon Bimbit Oleh Murid Sekolah yang dikeluarkan oleh Kementerian Pelajaran, semalam.

Sehubungan itu, Syed Ali yang juga Ketua UMNO Bahagian Cheras mencadangkan supaya pihak sekolah membenarkan pelajar menggunakan telefon di pejabat sekolah sekiranya ingin menghubungi ibu bapa.

``Sekolah perlu membenarkan pelajarnya yang mempunyai hal kecemasan untuk menggunakan telefon di pejabat,'' katanya.

Bekas Ketua Pengarah Pendidikan, Tan Sri Abdul Rahman Arshad pula percaya, pelbagai masalah akan timbul sekiranya para pelajar dibenarkan membawa telefon bimbit di sekolah termasuk kes kecurian.

Selain itu, katanya, penggunaan telefon bimbit oleh pelajar di sekolah akan menimbulkan jurang pemisah antara pelajar miskin dan kaya hingga mencetus suasana yang tidak harmoni.

Setiausaha Agung Kesatuan Guru-Guru Dalam Perkhidmatan Pelajaran Malaysia (Kongres), Awang Mohamad melihat implikasi buruk mungkin tercetus sekiranya perkara itu dibenarkan.

Menurutnya, para pelajar lebih banyak terdedah kepada penyelewengan penggunaan alat telekomunikasi tersebut.

``Teknologi canggih yang menjadi perisian setiap telefon bimbit berupaya membawa minda para pelajar ke alam lain selain di bilik darjah,'' ujarnya.

Beliau berkata, meskipun pelajar hanya dibenar menggunakan telefon bimbit sebelum waktu persekolahan bermula, semasa waktu rehat dan selepas sesi persekolahan tamat, tanpa disedari teknologi itu `membunuh' masa depan para pelajar.

Presiden Persatuan Perlindungan Pengguna Malaysia (PPPM), Mohd. Firdaus Abdullah turut melahirkan kebimbangan terhadap penggunaan telefon bimbit di kalangan pelajar di sekolah.

``Telefon bimbit boleh menyebabkan masalah pencemaran bahasa, penyebaran gambar-gambar lucah, perhubungan bebas melalui telefon dengan orang tidak dikenali yang seterusnya boleh menjurus kepada keruntuhan moral.

``Malah, dengan menggunakan telefon bimbit semasa waktu rehat, kemungkinan besar para pelajar akan menggunakannya untuk bermain `game' atau SMS dan semua ini mampu menjejaskan tumpuan mereka terhadap pelajaran,'' katanya. [UM]