Hi quest ,  welcome  |  sign in  |  registered now  |  need help ?

Pages

Tiket konsert Maher Zain habis!

Written By JOM JALAN on 10/10/10 | Ahad, Oktober 10, 2010

Oleh ARIF NIZAM ABDULLAH
Foto ABDUL NAZIR MOHAMED


BERSANDARKAN album pertama, Thank You Allah dilancarkan pada 1 November lalu, nama Maher Zain tiba-tiba mencetus satu fenomena dalam industri muzik di seluruh dunia.

Album penyanyi berusia 28 tahun itu mencatat kedudukan nombor satu dalam Carta Amazon‘s World Music dan nombor sembilan dalam Carta R&B.

Manakala muzik videonya ditonton hampir sejuta pengunjung di laman youtube, selain konsert Maher turut mendapat sambutan hebat di Algeria, Australia, Belgium, Kanada, Mesir, England, Perancis, Belanda, Sweden dan Amerika Syarikat.

Di Malaysia, nama Maher tidak terlepas menjadi sebutan masyarakat. Sejak beberapa bulan kebelakangan ini, tidak kira golongan lelaki atau wanita asyik bercerita tentang lelaki ini.

Bertemu dengan penyanyi antarabangsa itu selepas majlis penyerahan sebuah kereta Persona Elegance oleh Proton Holdings Bhd. (Proton) di Shah Alam, Selangor, pada Selasa lalu, Maher ditanya tentang kejayaan yang diraih secara mendadak dan sekelip mata.

Penyanyi kelahiran Tripoli, Lebanon itu mengakui dia berasa gembira apabila mesej-mesej yang ingin disampaikan dalam albumnya diterima baik peminat di seluruh dunia.

Katanya, ini kerana penghasilan album sulungnya itu didorong satu penghijrahan besar dalam dirinya yang sebelum ini bukanlah seorang muslim yang taat pada agama.

“Tiga tahun lalu, hidup saya terlalu jauh dengan Allah S.W.T akibat terpesong dengan cara hidup sosial yang terlalu bebas apabila sering mengunjung kelab malam.

“Hinggakan saya terus hanyut dan menjadi alpa sehingga lupa bagaimana membaca surah Al-Fatihah sebelum dibukakan hati ini untuk berubah dan kembali ke jalan benar.

“Alhamdulillah, saya diberi kesempatan untuk menebus dosa-dosa silam dengan mencari rakan yang tidak pernah meninggalkan sembahyang dan sering pergi ke masjid,” katanya yang memiliki sarjana muda dalam bidang Kejuruteraan Aeronautik.

Namun tegas Maher, pada masa sama dia tidak boleh melupakan bidang muzik sebagai salah satu medium untuk menyampaikan mesej-mesej positif kepada orang lain agar mereka tidak terpesong seperti mana yang dilaluinya sebelum ini.

Album penenang jiwa

“Sedaplah lagu-lagu dia, cuba dengar dekat laman youtube,” kata seorang rakan wanita yang tidak jemu-jemu memuji Maher.

Bertambah kronik, seorang lagi rakan mengangkat nama Maher ke tahap lebih tinggi apabila membandingkannya dengan kumpulan nasyid, Raihan dan Cat Stevens pula.

“Dia macam Raihan yang dulu tiba-tiba muncul dengan album nasyid di negara ini yang membawa satu fenomena yang tidak dijangka. Maher memang fenomena,” hujahnya bersungguh-sungguh dengan mimik muka serius.

Akibat terlalu ramai sangat yang bercakap tentang Maher ini, saya berpeluang mendengar lagu-lagunya di laman youtube.

Bagi yang pertama kali mendengarnya, tidak mustahil anda akan jatuh cinta dengan lagu-lagu Maher.

Malah sukar pula hendak memilih lagu mana yang menarik kerana kesemuanya memiliki kekuatan masing-masing.

Hampir semua lagunya berunsur ketuhanan dan sesuai dengan pelbagai lapisan umur serta yang penting ia boleh membuatkan hati tenang apabila mendengarnya.

Album bertajuk Thank You Allah menggabungkan pelbagai elemen muzik seperti pop, R&B dan world music bagi dikategorikan sebagai nasyid kontemporari.

Selain berkonsepkan keislaman, isu kemanusiaan sejagat turut diketengahkan dalam lirik lagu-lagu Maher. Paling mencuit hati lirik lagu Thank You Allah, The Rest of My Life dan Insha Allah.

Dan pada Khamis dan Jumaat Oktober ini, penyanyi yang berhijrah ke Sweden pada usia lapan tahun itu dan mencipta nama di sana akan mengadakan konsert pertamanya di negara ini.

Tiket konsert habis

Mahir akan menjayakan konsertnya bertemakan Save The Soul di Auditorium MBSA, Shah Alam bermula pukul 8 malam.

Konsert anjuran rumah perlindungan wanita, Raudatul Sakinah itu bertujuan bagi meningkatkan kesedaran rakyat Malaysia tentang isu pembuangan bayi yang semakin berleluasa di negara ini.

Bagaimanapun tiket-tiket untuk dua malam konsert itu telah habis dijual untuk kapasiti tempat duduk berjumlah 1,400 orang di auditorium itu.

Maher berkata, dia sudah tidak sabar lagi mengadakan konsert itu sekali gus bertemu peminat kesayangan di negara ini.

Jelasnya, konsert pertama itu merupakan langkah pertama untuk menghargai jasa peminat di Malaysia yang menyokong albumnya.

Kata penyanyi itu, perasan teruja semakin bertambah apabila mengetahui namanya sudah menjadi sebutan di kalangan peminat seni tanah air.

“Persediaan bagi konsert itu berjalan lancar dan sebanyak lapan lagu akan disampaikan pada malam tersebut.

“Apa yang saya boleh katakan adalah perasaan sangat terharu apabila diterima baik oleh masyarakat negara ini dan yang lebih mengejutkan saya apabila mendapat tajaan daripada sebuah syarikat besar Malaysia.

“Saya sebenarnya tidak tahu apa-apa tentang Malaysia tetapi sebaik sampai di sini saya sangat tertarik dengan sikap masyarakat negara ini yang sentiasa merendah diri dan ramah,” katanya yang terkenal dengan imej bertopi.

Sambung Maher, dia dan isterinya, Aisha ibarat sudah jatuh cinta dengan Malaysia sambil menyifatkan negara ini sebuah negara Islam yang sangat aman.

Mereka juga merancang menggunakan peluang dua minggu berada di sini untuk mengunjungi tempat-tempat menarik.

Kerjasama dengan Proton

Sementara itu, Proton buat pertama kalinya menaja kereta model Persona Elegance sebagai kereta rasmi kepada penyanyi antarabangsa itu sempena konsert solonya nanti.

Kereta tersebut akan digunakan Maher bersama krew sepanjang dia berada di negara ini.

Pengarah Urusan Proton, Datuk Syed Zainal Abidin Syed Mohamad Tahir berkata, tujuan tajaan itu kerana syarikat memerlukan kolaborasi dengan artis luar negara dalam usaha membawa jenama Proton ke peringkat global.

Beliau berkata, pemilihan Maher itu berdasarkan reputasi tinggi yang dimiliki ketika ini selain menampilkan nilai-nilai peribadi yang baik.

“Proton begitu gembira dapat memberi sokongan kepada Maher yang pertama kali akan membuat konsert selama dua malam di negara ini.

“Kolaborasi ini dilihat penting kepada syarikat bagi mengembangkan jenama Proton di peringkat global pada masa akan datang,” katanya yang juga peminat setia Maher.

Syed Zainal berkata, kolaborasi itu tidak terhenti di Malaysia sahaja kerana pihaknya tidak menolak kemungkinan untuk bekerjasama lagi dengan Maher pada masa akan datang membabitkan pasaran negara-negara luar.

Sumber: Utusan Malaysia untuk tujuan dokumentasi. Pautan:Syafrein.com, Dompas Network, Guided-Info.com, Munakahat, Rakan Niaga TM, Catatan Sekilas, Perkahwinan, NikahKahwin.Co.Cc, Tokoh, Usahawan Maya, Cyber Ilmu, Riau, Score A, My Biz Online.

0 ulasan: