Hi quest ,  welcome  |  sign in  |  registered now  |  need help ?

Pages

Written By JOM JALAN on 29/03/05 | Selasa, Mac 29, 2005


Lagi gempa bumi kuat -- Gegaran pada 8.2 skala Richter turut dirasai di Malaysia
KUALA LUMPUR 28 Mac - Gempa bumi kuat berukuran 8.2 skala Richter di laut utara Sumatera menggegarkan pulau itu serta Semenanjung Malaysia selain kawasan pantai Sri Lanka, selatan India, Singapura dan pantai Thailand.
Gegaran pada kira-kira pukul 11.09 malam waktu tempatan (12.09 tengah malam waktu Malaysia) boleh mengulangi ancaman tsunami yang melanda beberapa negara Asia 26 Disember lepas dan mengakibatkan 300,000 orang hilang atau maut. Ia akibat gempa berskala 9 Richter berpusat di kawasan yang sama.
Pihak berkuasa negara-negara terlibat termasuk Malaysia memberi amaran kepada penduduk pesisiran pantai yang berpotensi dilanda tsunami supaya mengambil langkah-langkah perlu.
Jabatan Kaji Cuaca Malaysia dalam satu kenyataan menasihatkan orang ramai di sekitar kawasan pantai di Pulau Pinang, Perak, Kedah, Perlis dan Pulau Langkawi supaya berpindah ke kawasan lebih tinggi.
``Gempa bumi ini berpotensi untuk menghasilkan tsunami yang boleh memusnahkan,'' jelas kenyataan itu.
Orang ramai yang tinggal di bangunan-bangunan tinggi di beberepa negeri seperti Pulau Pinang, Perak, Selangor, Kuala Lumpur dan Lembah Kelang, Melaka serta Johor, bergegas turun apabila kediaman mereka bergegar, sebagai langkah berjaga-jaga.
Kajian Geologi Amerika Syarikat (USGS) berkata, gempa bumi itu berukuran 8.2 pada skala Richter. Agensi Meteorologi Jepun pula menyatakan ia berukuran 8.5 pada skala Richter.
Gempa bumi terbaru itu berlaku tiga bulan selepas malapetaka yang sama mencetuskan ombak besar tsunami di 11 buah negara Asia dan Afrika.
Gegaran yang berlaku pada 26 Disember lalu menyebabkan lebih 174,000 orang terbunuh, 106,000 lagi hilang manakala 1.5 juta penduduk kehilangan tempat tinggal.
USGS di Golden, Colorado berkata, gempa itu berlaku pada pukul 11.09 malam waktu tempatan.
Pusat gegarannya terletak kira-kira 205 kilometer ke barat Sibolga dan 245 kilometer ke barat daya Medan.
Jurucakap Jabatan Meteorologi dan Geofizik Indonesia, berkata gegaran itu berlaku selama tiga minit di satu kawasan perairan di antara bandar Padang dan Medan.
Para pegawai Indonesia berkata, gempa bumi itu telah mencetuskan keadaan panik di kalangan para penduduk di pulau Sumatera dan menyebabkan bekalan elektrik terputus.
Sementara itu di Melaka, kira-kira 300 pesakit dan kakitangan Pusat Perubatan Melaka di arah berkumpul di pintu masuk unit kecemasan hospital itu setelah mendapat arahan dari bahagian keselamatan di situ ekoran berlakunya gegaran kuat.
Mereka berkumpul pada pukul 12.15 malam.
Gegaran lebih kurang tiga minit itu turut berlaku di kawasan berdekatan pantai seperti di Limbongan, kelebang, Tengkera, Ujong Pasir dan Melaka Raya. Sebanyak 50 penghuni di Kondominium Pasir Mas di Ujong Pasir terpaksa turun dari rumah masing-masing dan berkumpul di tempat letak kereta dan tepi jalan akibat gegaran kuat tersebut.
Semua mereka dibenarkan masuk ke rumah masing-masing pada pukul 1.50 pagi ini setelah kondominium tersebut disahkan selamat oleh Jabatan Bomba dan Penyelamat.