Hi quest ,  welcome  |  sign in  |  registered now  |  need help ?

Pages

Ratu Kanada Miss Universe 2005

Written By JOM JALAN on 2/06/05 | Khamis, Jun 02, 2005



BANGKOK 31 Mei - Ratu Kanada yang dinobatkan sebagai Miss Universe 2005, Natalie Glebova tidak menyangka dimahkotakan gelaran itu lebih-lebih lagi kebanyakan daripada finalis adalah dari negara-negara Amerika Latin yang terkenal dengan kejelitaan mereka.

Pada pertandingan penuh gilang-gemilang di sini hari ini, Glebova, 23, yang bermata biru itu berjaya menarik perhatian 12 orang panel juri mengatasi pencabar utama Cynthia Olavarria dari Puerto Rico yang sebelum ini diramalkan akan menang.

Tempat ketiga dirangkul Renata Sone (Republik Dominica), Laura Elizondo (Mexico) dan Monica Spear (Venezuela).

Glebova dilahirkan di Rusia telah berhijrah ke Kanada sejak usianya 12 tahun.

``Saya merasakan suasana ini berlaku terlalu pantas dan seperti palsu,'' kata Glebova yang memakai sepasang gaun putih kepada pemberita yang mengerumuninya sebaik sahaja keputusan diumumkan.

``Saya sentiasa cuba untuk menjadi optimistik dan mempunyai pandangan yang positif mengenai kehidupan,'' katanya ketika menjawab soalan terakhir pada pertandingan tahunan kali ke-54 itu.

Ketika bercakap kepada wartawan, Glebova berkata, beliau akan menggunakan peranannya sebagai Miss Universe bagi mempertingkatkan tahap kesedaran dan mengumpul derma untuk membantu program penyelidikan HIV/AIDS.

``Semua ini berlaku dengan pantas. Walau bagaimanapun, saya tidak sabar untuk mengikuti program yang telah diatur sepanjang tahun ini,'' katanya.

Pada tahun lepas, gelaran Miss Universe dimenangi oleh Jennifer Hawkins dari Australia. - AP