Hi quest ,  welcome  |  sign in  |  registered now  |  need help ?

Pages

Umat Islam perlu sekat orientalis Barat

Written By JOM JALAN on 20/12/09 | Ahad, Disember 20, 2009


Oleh Saufi Hamzah
sofeeham@bharian.com.my

Konsep jihad dapat bantu pertahan hujah: Yusuf

PUTRAJAYA: Umat Islam perlu terus menyekat dakyah orientalis Barat kononnya jihad sebagai jalan untuk menyebar agama itu ke merata tempat di seluruh dunia, kata Pengerusi Kesatuan Ulama Islam Sedunia, Yusuf Al-Qaradawi.

Beliau berkata, kefahaman mengenai konsep jihad dalam ajaran Islam dapat membantu umat Islam untuk mempertahankan hujah berkaitan penyebaran agama berkenaan.

"Peperangan menggunakan pedang bukan bertujuan untuk membuka negeri saja. Sebenarnya pedang tidak dapat membuka minda manusia.

"Malah Islam tidak pernah disebarkan kepada umat manusia secara kekerasan walaupun jihad adalah satu kewajipan. Sememangnya kekerasan bukan jalan paling bijak untuk menyampaikan syiar Islam," katanya ketika menyampaikan ceramah perdana bertajuk Fiqh Jihad pada majlis Muhadharah Perdana 2009 di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC), di sini, semalam.

Hadir sama Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Mashitah Ibrahim dan Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz.

Majlis berkenaan bertujuan berkongsi pengetahuan dan maklumat Tokoh Maal Hijrah 1431H dengan masyarakat Islam di Malaysia, meningkatkan kesatuan fikrah dan perpaduan dan menjana pemikiran umat Islam di negara ini supaya lebih dinamik dan progresif.

Kelmarin, Al-Qaradawi dan Pengerusi Kumpulan Felda, Tan Sri Dr Mohd Yusof Noor dipilih sebagai Tokoh Maal Hijrah Peringkat Kebangsaan di PICC.

Sumber: Berita Harian untuk tujuan dokumentasi. Pautan:Syafrein.com, Dompas Network, Guided-Info.com, dan Artikel Sentral, Catatan Sekilas, Perkahwinan, Tokoh, Usahawan Maya, Cyber Ilmu, Riau, Banners to click!, My Biz Online, manggis.info,