Hi quest ,  welcome  |  sign in  |  registered now  |  need help ?

Pages

Mangsa tsunami Islam dakwa dipinggirkan

Written By JOM JALAN on 25/06/05 | Sabtu, Jun 25, 2005

COLOMBO 24 Jun - Masyarakat Islam Sri Lanka menuduh Presiden Chandrika Kumaratunga telah meminggirkan mereka di dalam rancangan untuk berkongsi bantuan tsunami dengan pemberontak Harimau Tamil. Penderma antarabangsa telah menjanjikan bantuan berjumlah AS$3 bilion (RM11.40 bilion) untuk membangunkan semula kawasan pantai yang dilanda tsunami di negara ini.

Penderma meminta kerajaan dan Harimau Pembebasan Tamil Eelam (LTTE) mewujudkan mekanisme bersama bagi memastikan bantuan diagihkan secara saksama.

Dalam hal ini, penduduk Islam meminta kesaksamaan hak di dalam perjanjian berkenaan dan menyatakan ia sepatutnya melibatkan tiga pihak.

``Tidak dilayan secara sama rata adalah amat mengecewakan terutamanya apabila kebanyakan mangsa tsunami yang merupakan masyarakat Islam dipinggirkan di dalam perjanjian tersebut.

``Masalah pengagihan bantuan tsunami ini berpunca daripada diskriminasi kerajaan,'' kata menteri perumahan dan pembangunan semula, Fariel Ashraff.

Beliau berkata, sebanyak 54 peratus mangsa tsunami adalah masyarakat Islam yang kebanyakannya tinggal di timur negara ini.

Kumaratunga bagaimanapun memberi jaminan bahawa kebajikan masyarakat Islam akan dijaga di dalam perjanjian tersebut. - AP