Hi quest ,  welcome  |  sign in  |  registered now  |  need help ?

Pages

Masalah pembuangan air kecil lelaki

Written By JOM JALAN on 17/07/05 | Ahad, Julai 17, 2005

KERAP kali dalam sehari, terpaksa berulang ke tandas!! Pundi kencing masih terasa penuh walaupun baru sahaja ke tandas. Kadangkala, terpaksa pula meneran bagi memastikan tiada lagi air kencing bertakung dalam pundi kencing. Rasa ingin membuang air kecil, kadangkala tidak dapat ditahan-tahan. Rasa tidak selesa juga timbul apabila air kencing meleleh selepas melangkah keluar dari tandas. Lalu, terpaksa masuk semula ke tandas.

Malahan, terpaksa pula menghabiskan masa di dalam tandas kerana sukar memulakan kencing. Sudahlah sukar memulakan kencing, pengaliran air kencing pula perlahan.

Ada kalanya, pembuangan air kecil juga menyakitkan. Waktu tidur terjejas kerana terjaga pada waktu malam untuk membuang air kecil. Akan tetapi, hanya beberapa titik sahaja yang keluar apabila ke tandas.

Masih ramai di kalangan kaum lelaki yang mengabaikan masalah pembuangan air kecil, terutamanya mereka yang berumur 40 tahun ke atas. Mereka menganggap masalah tersebut adalah normal bagi orang lelaki yang semakin berumur.

Akan tetapi, tahukah anda masalah tersebut mungkin berpunca daripada pembesaran prostat dan prostatitis?

Pembesaran prostat atau hiperplasia prostatik benigna (BPH) berlaku akibat daripada pengumpulan hormon dihidrotestoteron (DHT) pada kelenjar prostat.

DHT terbentuk daripada hormon seks lelaki akibat tindakan enzim 5-alfa-reduktase bertindak mengubah hormon seks lelaki, testoteron.

Pengumpulan DHT pada kelenjar prostat meningkatkan penghasilan sel prostat pada kelenjar prostat dan mengakibatkan ia membesar. Pembesaran kelenjar prostat tersebut akhirnya menghimpit saluran kencing (uretra) sekali gus menimbulkan masalah pembuangan air kecil.

Prostatitis merupakan radang pada prostat yang disebabkan oleh jangkitan bakteria seperti Escherichia coli (E. coli), Proteus dan Staphylococcus. Jangkitan bakteria berlaku melalui saluran darah, sistem limfa atau uretra. Prostatitis juga boleh berlaku akibat BPH yang tidak dirawat.

Herba bagi mengatasi masalah pembuangan air kencing

Saw Palmetto merupakan herba daripada pokok palma yang sangat bermanfaat dalam mengatasi masalah pembuangan air kecil pada lelaki. Ekstrak buah Saw Palmetto mengandungi sterol tumbuhan seperti beta-sitosterol.

Melalui penyelidikan yang telah dijalankan, Saw Palmetto didapati mampu menghalang pembentukan sel prostat dengan menghalang tindakan enzim 5-alfa-reduktase terhadap testosteron.

Gabungan herba Saw Palmetto dan pumpkin seed (biji labu) memberikan kesan sinergistik untuk hasil yang lebih baik.

Ekstrak biji labu kaya dengan mineral seperti zink, sterol tumbuhan dan asid lemak perlu.

Mineral zink yang terkandung pada biji labu merupakan mineral penting untuk perkembangan organ pembiakan dan membantu mengelakkan pembesaran prostat.

Tingkatkan pengambilan makanan berserat daripada sayur-sayuran hijau, tomato, kubis bunga dan brokoli dan buah-buahan segar.

Ini adalah untuk mendapatkan mineral, vitamin, antioksidan dan serat yang penting untuk sistem penghadaman dan kesihatan tubuh badan.

Nikmati daging tanpa lemak, ikan dan makanan laut.

Mulakan langkah mengatasi masalah pembuangan air kecil dengan mengambil suplemen herba seperti Saw Palmetto dan pumpkin seed sebagai alternatif semula jadi yang mudah dan menjimatkan.

Minum satu hingga tiga liter air sehari bagi menggalakkan pengaliran air kencing tetapi elakkan pengambilannya pada waktu malam.

Elakkan minuman berkafeina dan beralkohol kerana kedua-duanya boleh memudaratkan lagi masalah pembuangan air kecil.

Bersenam selalu untuk sekurang-kurangnya 20 minit, tiga kali seminggu bagi menyihatkan otot dan badan.